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Arts et spectacles
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Guerre Sonore : Son, affect et écologie de la peur
Steve Goodman
- Editions Presentes
- 22 Septembre 2023
- 9782494086043
Le sonore excède nos capacités de pensée, il traverse toutes les échelles de la réalité et de la vie sociale, et nous permet d'expérimenter par avance les menaces du futur proche : ce sont les hypothèses que déploie dans sa Guerre sonore le DJ, producteur de bass music et théoricien Steve Goodman, mieux connu sous le pseudo Kode 9, et formé au sein de l'Unité de Recherche sur la Cyberculture (CCRU) aux côtés de Kodwo Eshun et Mark Fisher. Guidé par les leçons des sound-systems et des raves, défiant le partage entre philosophie et science-fiction, il compose avec ce livre une vaste fresque fractale, qui analyse les limites de l'audible et les puissances de la vibration. Guerre sonore décrit comment la maîtrise des infrabasses et l'occupation de l'espace sensoriel sont devenus l'enjeu d'une bataille secrète mais généralisée.
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Sonic warfare : sound, affect, and the ecology of fear
Steve Goodman
- Mit Press
- 1 Août 2012
- 9780262517959
An exploration of the production, transmission, and mutation of affective tonality--when sound helps produce a bad vibe. Sound can be deployed to produce discomfort, express a threat, or create an ambience of fear or dread--to produce a bad vibe. Sonic weapons of this sort include the "psychoacoustic correction" aimed at Panama strongman Manuel Noriega by the U.S. Army and at the Branch Davidians in Waco by the FBI, sonic booms (or "sound bombs") over the Gaza Strip, and high-frequency rat repellants used against teenagers in malls. At the same time, artists and musicians generate intense frequencies in the search for new aesthetic experiences and new ways of mobilizing bodies in rhythm. In Sonic Warfare , Steve Goodman explores these uses of acoustic force and how they affect populations. Traversing philosophy, science, fiction, aesthetics, and popular culture, he maps a (dis)continuum of vibrational force, encompassing police and military research into acoustic means of crowd control, the corporate deployment of sonic branding, and the intense sonic encounters of sound art and music culture. Goodman concludes with speculations on the not yet heard--the concept of unsound, which relates to both the peripheries of auditory perception and the unactualized nexus of rhythms and frequencies within audible bandwidths.
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